Skrzynka podawcza ePUAP Biuletyn Informacji Publicznej
Aktualności
czwartek, 23 listopada 2023 15:28

Zbliżający się okres przedświąteczny, to czas zakupów, promocji, wyprzedaży czy okazji dla konsumentów. Konsument w tym okresie powinien znać swoje prawa, aby w przypadku nieprzemyślanych, nietrafionych prezentów czy wadliwych towarów mógł skutecznie dochodzić swoich roszczeń.   

Konsumencie pamiętaj, że podczas zakupów stacjonarnych nie masz możliwości zwrotu towaru - zwrot zależy od dobrej woli sprzedawcy, który określa warunki. Przed zakupem należy upewnić się czy możemy zwrócić lub wymienić towar na inny.  Ponadto należy zapoznać się z regulaminem i polityką zwrotów. Jeżeli nie mamy takiej możliwości zakupy powinny być przemyślane. 

Konsumencie, jeśli zawarłeś umowę na odległość (np. internet, telefon) lub umowę poza lokalem przedsiębiorstwa (np. prezentacja towarów), masz prawo odstąpić od niej bez podawania przyczyny w terminie 14 dni. W celach dowodowych należy oświadczenie o odstąpieniu od umowy przesłać w formie pisemnej na adres przedsiębiorcy. 
Jeżeli konsumencie zawarłeś umowę poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki, termin do odstąpienia od umowy wynosi 30 dni.

Zamawiając towary przez Internet należy sprawdzić dane sprzedawcy i zapoznać się z regulaminem sklepu. 
Masz problem z firmą z innego kraju UE to Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) bezpłatnie pomaga konsumentom w sprawach transgranicznych w sposób pozasądowy.
Problemy z dochodzeniem roszczeń mogą się pojawić przy zakupach poza Unią, np. w krajach azjatyckich.

Od dnia 1 stycznia 2023r. jeżeli towar zakupiony przez konsumenta jest niezgodny
z umową  konsument może złożyć reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową lub z gwarancji, o ile została udzielona. Konsumencie w ciągu dwóch lat od daty zakupu możesz zareklamować zakupiony towar, który jest niezgodny z umową, a przedsiębiorca jest zobowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.

W ustawie o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014r. znajdziemy regulacje poświęcone relacji konsumentów z przedsiębiorcami w przypadku niezgodności towaru z umową. Konsument może żądać naprawy, wymiany obniżenia ceny, odstąpienia od umowy w przypadku istotnej wady.
Kodeks cywilny natomiast nadal reguluje rękojmię za wady i uprawnienia z gwarancji. 
Konsument decyduje, z jakich skorzysta uprawnień - niezgodności towaru z umową  lub z gwarancji. Gwarancja jest dobrowolnym oświadczeniem dotyczącym jakości towaru złożonym przez przedsiębiorcę, czyli gwaranta. Oświadczenie gwarancyjne zawiera podstawowe informacje potrzebne do wykonywania uprawnień z gwarancji, w szczególności nazwę i adres gwaranta, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej, uprawnienia przysługujące w razie stwierdzenia wady. Należy spytać sprzedawcę czy zakupiony towar objęty jest gwarancją. 
Należy pamiętać, że gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z przepisów o niezgodności towaru z umową. 

Konsumencie, jeżeli otrzymasz towar którego nie zamawiałeś wówczas jest to świadczenie niezamówione i jesteś zwolniony z obowiązku jakiejkolwiek zapłaty. W takiej sytuacji przedsiębiorca wysyła towar lub świadczy usługi na własne ryzyko.
 
Pomoc prawna i interwencja Powiatowego Rzecznika Konsumentów jest bezpłatna.

W razie pytań prosimy  o kontakt:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów 
Anna Kłusek
Starostwo Powiatowe w Starachowicach
ul. dr Wł. Borkowskiego 4
27-200 Starachowice
II p. pok.212
tel. 41 276 09 30