Skrzynka podawcza ePUAP Biuletyn Informacji Publicznej
Aktualności
środa, 31 stycznia 2024 10:10

W związku z prowadzonym przez Radio  ESKA projektem "ESKA-Razem przeciw depresji" publikujemy tekst o autoagresji wśród młodzieży opracowany przez Panią mgr Elżbietę Kowalczyk - Dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowaczego w Starachowicach.

Depresja wśród dzieci i młodzieży

 

Depresja należy do zaburzeń nastroju, afektu. Niemniej jednak w literaturze przedmiotu podkreśla się, że oprócz głównych zmian w sferze afektu (uczucie przygnębienia, smutku, bezradności, obniżonego nastroju) depresji towarzyszą również symptomy behawioralne (np. ograniczanie kontaktów społecznych), somatyczne (mniejsza wytrzymałość organizmu, uczucie ociężałości) i poznawcze, takie jak niskie poczucie własnej wartości, samokrytycyzm.

Depresja dziecięca i młodzieńcza jest tematem wnikliwych badań od połowy XX w. W tak krótkim, choć dobrze wykorzystanym okresie, została przebadana głównie przez psychoanalityków, psychologów rozwojowych i psychiatrów. Mimo tego badacze potwierdzają, że jest to problem do tej pory niezbyt dobrze poznany. Według statystyk choroba dotyka coraz częściej populacje dziecięcą, poddaną w sposób pośredni żądzy dominacji i rywalizacji, która rządzi postępowaniem osób dorosłych. Według ekspertów strach przed niepowodzeniem jest jedną z głównych przyczyn zjawiska izolacji i problemów z komunikacją u dzieci od początku ich szkolnej nauki. Problem komunikacji w niektórych przypadkach może się nasilić aż do napiętnowania ich osobowości, w sposób znaczący.

Do przyczyn depresji zalicza się:

  • Przyczyny biologiczne, czyli uwarunkowanie genetyczne (stwierdzono, że częściej chorują dzieci, których krewni także chorowali na depresję) lub nieprawidłowe działanie neuroprzekaźników w mózgu czy zaburzenia regulacji hormonalnej w organiźmie,
  • Przyczyny psychologiczne, które potocznie moglibyśmy nazwać cechami osobowości  (np. niska samoocena, brak poczucia bezpieczeństwa, nieumiejętność radzenia sobie ze stresującymi sytuacjami, słabe umiejętności społeczne),
  • Przyczyny środowiskowe, zarówno te jednoznaczne (jak trudna sytuacja rodzinna - rozwód lub separacja, utrata rodzica, zła sytuacja materialna, alkohol, przemoc, problemy szkolne, doświadczenie przemocy lub odrzucenia przez grupę rówieśniczą), ale też bardziej „ukryte” (jak nadmierne zaangażowanie w pracę lub inne aktywności, brak czasu dla dziecka, nieadekwatne oczekiwania co do jego osiągnięć).

Rozróżnienie między depresją dziecięcą i depresją osób dorosłych jest jednym z pierwszych charakterystycznych problemów. Większość współczesnych badaczy kładzie nacisk na to, że zdobytej do tej pory wiedzy na temat depresji osób dorosłych nie można przenosić bez modyfikacji na teren depresji dziecięcej. Są to rożne jednostki chorobowe, tak ze względu na kryteria i instrumenty diagnozy, jak i ze względu na ich etiologię, terapię, wiek pacjentów etc. Pojawienie się stresujących wydarzeń w środowisku szkolnym czy rodzinnym może prowadzić do zaburzeń zachowania dzieci i sprzyjać objawom depresyjnym różnym od tych, które występują u osób dorosłych. Symptomy depresji przedstawiono poniżej.

SYMPTOMY GŁÓWNE

Obniżony nastrój

  • poczucie smutku, bycia nieszczęśliwym, bezsensowności, pesymizmu
  • zmienność nastrojów
  • irytacja
  • płaczliwość
  • niezdolność do przeżywania radości

Samoobwinianie się

  • poczucie bezwartościowości, bezużyteczności, bycia nieatrakcyjnym
  • poczucie bycia prześladowanym
  • pragnienie śmierci
  • pragnienie ucieczki z domu lub pozostawanie w domu
  • myśli samobójcze
  • czyny samobójcze

ORAZ DWA LUB WIĘCEJ Z SYMPTOMÓW TOWARZYSZĄCYCH

Zachowania agresywne

  • trudności w radzeniu sobie
  • kłótliwość
  • nieuznawanie autorytetów
  • wrogość
  • napady wściekłości

Zmiany
w funkcjonowaniu szkolnym

  • marzenia na jawie
  • trudności w koncentracji
  • zaburzenia pamięci
  • utrata zainteresowania przedmiotami szkolnymi
  • utrata zainteresowania dotychczasową aktywnością pozaszkolną

Zaburzenia socjalizacji

  • nieuczestniczenie w aktywności grupy rówieśniczej
  • wycofywanie się z kontaktów społecznych
  • utrata przyjaciół
  • utrata dotychczasowych zainteresowań

Zmiany postaw wobec szkoły

  • nieczerpanie radości z aktywności szkolnej
  • nieobecność na zajęciach szkolnych

Dolegliwości fizyczne

  • bóle głowy
  • bóle brzucha
  • bóle mięśniowe
  • inne dolegliwości fizyczne

Utrata energii

  • utrata zainteresowania tym co dotychczas było przedmiotem troski
  • męczliwość

Zmiany apetytu i/lub wagi ciała

  • brak apetytu / nadmierny apetyt
  • chudnięcie / tycie

Na rozwój depresji może mieć również wpływ:

  • nadużywanie alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych przez członków rodziny,
  • przemoc w rodzinie,
  • przewlekła choroba któregoś z rodziców, innego członka rodziny lub samego dziecka,
  • utrata ukochanej bliskiej osoby spowodowana śmiercią lub np. rozwodem rodziców,
  • sytuacje psychicznego, fizycznego lub seksualnego wykorzystywania przez opiekunów,
  • przewlekły konflikt małżeński rodziców,
  • zaniedbanie,
  • brak zainteresowania,
  • wrogość i emocjonalne odrzucenie, nadmierne kontrolowanie przez rodziców,
  • obarczanie dziecka zbyt dużą, przerastającą jego możliwości odpowiedzialnością,
  • trudna sytuacja materialna oraz społeczna izolacja rodziny.

Nieleczona depresja może się nasilać, a wsparcie osoby dorosłej może znacznie przyspieszyć znalezienie pomocy. Ważne jest zwrócenie uwagi i niebagatelizowanie tego, co dzieje się z dzieckiem. To co możesz zrobić w sytuacji podejrzenia depresji u dziecka, to nazwać to co Cię niepokoi w rozmowie z nim, udzielić mu wsparcia i zapewnić że może liczyć na Twoją pomoc, wskazać miejsca, gdzie on oraz jego rodzina mogą uzyskać specjalistyczną pomoc.

Ważne jest aby z chorym rozmawiać i słuchać go. Nie należy pouczać nastolatka lub mówić, że powinien „wziąć się w garść” lub zająć czymś pożytecznym. Takie rady nie poprawiają jego samopoczucia ani nie sprawią, że uda się odwrócić uwagę dziecka od jego choroby. Wręcz przeciwnie – może poczuć, że z powodu swojego samopoczucia jest ciężarem dla innych. Zamiast tego należy wspierać i uczyć wyrażania emocji, mówienia o swoich uczuciach, zapewniać o swojej obecności i zainteresowaniu bez względu na jego chorobę. Nie należy obiecywać niczego, czego nie można spełnić.

W przypadku zauważenia jakichkolwiek zmian w zachowaniu dziecka świadczących o możliwości rozwoju depresji niezwykle ważne jest, by nie lekceważyć nawet najbardziej błahych z pozoru zachowań, bo zwykle oznaczają one, że dziecko ma problem. Do specjalisty w poradni dzieci można się dostać bez skierowania. W przypadku lekkiej depresji wystarcza psychoterapia, dopiero choroba bardziej zaawansowana leczona jest lekami przeciwdepresyjnymi. Najważniejsze jest jednak to, by stan dziecka prawidłowo zdiagnozować, a ponieważ jego depresja bywa reakcją na trudne sytuacje w najbliższym otoczeniu, terapia powinna objąć całe rodziny.

Pomocne telefony:

  • Poradnia Psychologiczna – Pedagogiczna w Starachowicach ul. Radomska 72,  tel. 41 274 73 85
  • Bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży tel. 116 111
  • Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka tel. 800 12 12 12 czynny od poniedziałku do piątku od 8.15 do 20.00.
  • ITAKA – antydepresyjny telefon zaufania tel. 22 484 88 01.
  • Ośrodek Interwencji Kryzysowej – pomoc psychiatryczno-pedagogiczna tel. 22 855 44 32.
  • Ogólnopolski Telefon Dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” tel. 800-120-002, telefon pracuje CAŁODOBOWO!
  • Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci – 800 100 100.
  • Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji tel. 22 594 91 00 czynny w każdą środę i czwartek od 17.00 do 19.00.

Opracował

Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Starachowicach

Mgr Elżbieta Kowalczyk