Kradzież tożsamości nieprzypadkowo określana jest mianem przestępstwa XXI stulecia. Dane osobowe, zawarte w dowodzie osobistym, paszporcie czy innym dokumencie potwierdzającym tożsamość, wraz ze zdjęciem posiadacza całkowicie wystarczą, by zdalnie złożyć wniosek o kredyt, pożyczkę czy zarezerwować fajne, sportowe auto w wypożyczalni.
Co zrobić w przypadku utraty dokumentu tożsamości?
By ograniczyć ryzyko naruszenia naszych danych osobowych oraz wykorzystania ich do popełnienia przestępstwa, należy zgłaszać każdy przypadek utraty dokumentu w systemie DOKUMENTY ZASTRZEŻONE.
To rejestr, z którego na co dzień korzystają banki, instytucje pożyczkowe i inne podmioty, dokonujące sprzedaży z odroczoną płatnością bądź zawierające umowy na świadczenie usług ciągłych: operatorzy telekomunikacyjni czy dostawcy energii elektrycznej i gazu.
Zgłoszenia trzeba dokonać w swoim banku lub w dowolnym banku przyjmującym zastrzeżenia także od osób niebędących jego klientami (lista banków jest dostępna TUTAJ). Część banków przyjmuje zastrzeżenia również telefonicznie, pod numerem +48 828 828 828.
Warto wiedzieć!
Tylko w pierwszym kwartale tego roku dzięki zgłoszeniom do bazy DOKUMENTY ZASTRZEŻONE udaremniono ponad 3 tysiące prób wyłudzenia kredytu lub pożyczki, a największa kwota, o jaką wnioskowali złodzieje, przekraczała 2,5 mln zł.
Na przestępców odstraszająco działa sama świadomość, iż Polacy coraz częściej zgłaszają utracone dowody tożsamości w bankach – przez ponad ćwierć wieku funkcjonowania systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE zaobserwowano, iż liczba prób oszustwa z użyciem cudzych dokumentów sukcesywnie maleje wraz ze wzrostem liczby zgłoszeń w systemie.
Każda nowa informacja o utraconym dokumencie tożsamości jest zatem wkładem w bezpieczniejszą rzeczywistość…
Więcej informacji znajdziesz TUTAJ.