Skrzynka podawcza ePUAP Biuletyn Informacji Publicznej
Aktualności
środa, 4 grudnia 2024 15:17

Okres przedświąteczny to czas wzmożonych zakupów. Konsumencie pamiętaj o swoich prawach, aby skutecznie dochodzić swoich roszczeń.

Jeszcze przed zakupem masz prawo poznać cenę każdego towaru lub usługi. W miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidacznia się cenę oraz cenę jednostkową towaru lub usługi w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Podana przy towarze cena musi być zawsze ostateczna (brutto), czyli taka, jaką zapłacisz w kasie. 

Sprzedawca w przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi obok informacji o obniżonej cenie powinien uwidaczniać również informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki (gazetki reklamowe, ulotki z obniżką cen, plakaty, jak również w reklamach).  
Należy upewnić się czy cena przy towarze jest właściwa. Informację o cenie znajdziesz: przy towarze, na etykiecie lub w cenniku. Jeżeli istnieje możliwość przed zakupem sprawdź cenę w czytniku cen lub zapytaj sprzedawcę.  Zlecając usługę musimy również wiedzieć, ile ona kosztuje. 

Konsumencie pamiętaj, że podczas zakupów stacjonarnych nie masz możliwości zwrotu towaru - zwrot zależy od dobrej woli sprzedawcy, który określa warunki. Przed zakupem należy upewnić się czy możemy zwrócić lub wymienić towar na inny.  Ponadto należy zapoznać się z regulaminem i polityką zwrotów.

Konsumencie od umowy możesz odstąpić w przypadku:

umowy na odległość (Internet, telefon)

14 dni

umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta

30 dni

umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa podczas wycieczki

zorganizowanej przez przedsiębiorcę, której celem lub skutkiem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentami

30 dni

pozostałe umowy zawarte poza lokalem przedsiębiorstwa, w tym podczas umówionej wizyty przedsiębiorcy

14 dni

 

W celach dowodowych należy oświadczenie o odstąpieniu od umowy przesłać w formie pisemnej na adres (adres email) przedsiębiorcy. 

Pamiętaj! Zamawiając towary przez Internet należy sprawdzić dane sprzedawcy i zapoznać się z regulaminem sklepu. 
Masz problem z firmą z innego kraju UE to Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) bezpłatnie pomaga konsumentom w sprawach transgranicznych w sposób pozasądowy. Problemy z dochodzeniem roszczeń mogą się pojawić przy zakupach poza Unią, np. w krajach azjatyckich.

Konsumencie, jeżeli zakupiony przez Ciebie towar jest niezgodny z umową możesz złożyć reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową lub z gwarancji, o ile została udzielona. Pamiętaj w ciągu dwóch lat od daty zakupu możesz zareklamować zakupiony towar, który jest niezgodny z umową, a przedsiębiorca jest zobowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Konsument może żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny, odstąpienia od umowy w przypadku istotnej wady.

W ustawie o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014r. znajdziemy regulacje poświęcone relacji konsumentów z przedsiębiorcami w przypadku niezgodności towaru z umową. Kodeks cywilny natomiast nadal reguluje rękojmię za wady i uprawnienia z gwarancji. Gwarancja jest dobrowolnym oświadczeniem dotyczącym jakości towaru złożonym przez przedsiębiorcę, czyli gwaranta. Należy spytać sprzedawcę czy zakupiony towar objęty jest gwarancją. 


Należy pamiętać, że gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z przepisów o niezgodności towaru z umową. 

Konsumencie, jeżeli otrzymasz towar, którego nie zamawiałeś wówczas jest to świadczenie niezamówione i jesteś zwolniony z obowiązku jakiejkolwiek zapłaty. W takiej sytuacji przedsiębiorca wysyła towar lub świadczy usługi na własne ryzyko.
 
Pomoc prawna i interwencja Powiatowego Rzecznika Konsumentów jest bezpłatna.

W razie pytań prosimy o kontakt:
Powiatowy Rzecznik Konsumentów 
Anna Kłusek
Starostwo Powiatowe w Starachowicach
ul. dr Wł. Borkowskiego 4
27-200 Starachowice
II p. pok. 212
tel. 41 276 09 30